Månadsarkiv: april 2016

Hjärnans tio i topp

Hjärnan gillar zentangle.
Och trevligt sällskap.
Låt din hjärna blomma!

a400ZendoodleBlomma
Glöm den gamla myten om att hjärncellerna dör och att vi inte kan bilda nya. Forskare har konstaterat att hjärnan är plastisk, alltså formbar. Hjärnan påverkas av yttre stimulans och förändras ständigt.
Ulrika Ahlqvist skulle ta fram ett hjärngym, men under samarbetet med hjärnforskarna Rolf Ekberg och Henrik Zetterberg, blev det istället hjärnans high five och tio goda vanor för att stimulera och utveckla vår toppknopp!

Hjärnans high five
Fem faktorer som påverkar kokosnöten
Fysik – rörelse och mat
Passion – det vi gillar
Sinne – mindset, inställning till livet
Vänskap – goda relationer
Återhämtning – vila, meditation, zentangle
a450zentangleMedBlomma

Tio goda vanor som stimulerar din hjärna

1. Mat
Hjärnan vill ha långsamma kolhydrater, protein och fett. Fettet lägger sig runt nervtrådarna som myelin. Utan myelinet bildas plack som leder till demens. Gör gärna en nässelsoppa nu på våren, för nässlor är bra för att motverka placket.

2. Fysisk träning
Konditionsträning när pulsen går upp och man blir andfådd gillar hjärnan. Det sätter igång nybildandet av hjärnceller.

3. Sinne
Positiva tankar är viktigt. I vår gamla del av hjärnan finns trotjänaren amygdala. Där samlas allt vi har upplevt som farligt och amygdala är inte sen att påminna oss om alla hemskheter och varna så att vi är beredda att fly eller fäkta nästa gång vi möter en sabeltandad tiger. Det är lätt för amygdala att ta över och varna alldeles för mycket. Det är därför vi behöver jobba med strategier för att träna på positiva tankar. Vi kan ha hjälp av mindfulness. Och riktigt bra hjälp får vi av min favorit Zentangle. Den avstressande ritmetoden som förenar meditation med strukturerat telefonklotter! Boka en kurs med mig.

4. Minska negativ stress
Vi vet vid det här laget att det finns bra stress som sätter fart på oss och gör att vi kommer igång. Men den där negativa stressen som vi inte kan rå på och som fortsätter i det oändliga… Den måste vi hålla koll på. Den gillar inte hjärnan. Den bidrar till inflammationer som förstör. En god nyhet är ju att man kan bygga upp hjärnan igen! Den är ju plastisk, minns du?

5. Passion
Nyfikenheten. Passionen att se, uppleva och lära sig nya saker. Att ge sig hän åt sådant som ger en go känsla, bara för att man vill! För mig är det bland annat att lyssna på föredrag eller att skapa på olika sätt.  Boka en kreativ verkstad med mig. Eller ett föredrag om stresshantering, kreativitet, humor och beslutsamhet!

6. Repetera
Hjärnan gillar repetition. Hjärnan gillar repetition. Hjärnan gillar repetition när den ska lära sig nya saker. Gå in och läs detta imorgon igen. Tänk först efter om du kommer ihåg alla tio punkterna, för att se hur det stod till med minnet innan du repeterar.

7. Omväxlande miljöer
Vad vore livet utan mysiga kontor, lummiga träd, svallande hav, svala kyrkor med högt till tak och små stugor med varma brasor? I perioder är vi för mycket i samma miljö, då behöver vi en utflykt!

8. Fatta egna beslut
Träna din egen hjärna och inte grannens… Är du som jag och går och frågar hundra personer innan du fattar ett beslut? Öva på att bestämma själv. Det är inte så fruktansvärt om det skulle bli fel beslut någon gång. Bara det blir ett beslut!

9. Umgås med dina vänner
Som livlinan i postkodmiljonären är vännerna som livlinor för hjärnan i verkliga livet också. Jag ryser nästan när jag skriver listan, för det är så mycket som stämmer med det jag har hört tidigare och funderat över.

10. Sömn
6-8 timmar per natt. Lite varierande från person till person förstås, men det är så enkelt och så svårt som det alltid har varit. En del kan inte somna, en del har svårt att vakna och kan sova bort en hel helg. Jag har svårt att avsluta det jag gör och lägger mig ofta senare än jag borde. Men åh, vad jag kommer att sköta mitt läggdags bättre efter att jag har skrivit det här!

Listorna ovan är fritt tolkade efter Ulrika Ahlqvists föredrag ”Låt din hjärna blomma!” som hölls på Skårs Gård 5 april 2016 arrangerat av ”Föräldrar emellan”.

Ett inspirerande föredrag som kombinerar hjärnforskning med kreativitet och beslutsamhet bokar du hos mig.
malin@​pysselparty.se
​0703 555 777
a450ZentangleMedSmile

Tre stämplar – 20 kort

a450KakfatStampelGrattis a450KakfatStampelKakfat
Utmaningen: 
Massproducera 20 kort när jag ändå har gjort en design
Utrustningen: 
Två stämplar, ett stämpelset och ett paket mönsterpapper
Resultatet:
20 kort med små variationer
Analysen: Det är skönt att ha givna ramar och slippa de oändliga valmöjligheterna. Finessen är att hitta de små variationerna utan att frångå konceptet.
Nästa steg: Jag vill se din tolkning! Boka ett party hos dig eller kom till min ateljé.
Handla gärna: Säg bara till, så skickar jag stämplarna och mönsterpappret till dig direkt!

 A_Pysselparty_SwirlSet_4243 a450BoBunnySweetthooth a450Kakfat1 a450Kakfat2 a450Kakfat3 a450Kakfat4 a450Kakfat5 a450KakfatAlla20